خارجیان در داخل ارجج تر از هموطنان


«شرايط خاص موكل و مورد رافت اسلامي و ترحم نظامي جمهوري اسلامي قرار گرفتن»
(اصل خبر اینجا)

این جملات بسیار بی نظیرند و تلخ و تاریخی.
این جمله ایست که بر پایه ی آن گروگان فرانسوی، یعنی خانمکلوتید ریس، قرار است آزاد شود و در واقع با آقای مجید کاکاوند که در فرانسه دستگیر شده بود مبادله گردد. خارج از نفس این گروگان گیریهای مفتضحانه، ابهام در بخشش و عفوی است که شامل هموطنان در بندمان نمی گردد و غیر ایرانی ها را شامل می گردد. همان اتفاقی که مشابهش برای سه مادر آمریکایی در قیاس با مادران ایرانیانِ در بند افتاده است. اجازه ای که به مادران سه آمریکایی به گروگان گرفته شده برای دیدار با فرزندانشان به عنوان حرکتی انسانی از سوی وزارت امور خارجه ایران داده می شود و برای مادران هموطن که فرزندانشان در همین کشور زندان هستند داده نمی شود.
تا چندی پیش هر کجا که بحثی می شد درباره انقلاب و آنچه گامهای رو به جلویمان بوده است از آن زمان تا به حال، رسیدن نسبی به استقلال را اشاره می کردم و اینکه از شعارهای آن دوران این یکی را بیش از پیش بدست آورده ایم و اما شاید باید تعاریفمان از استقلال را کمی تغییر دهیم و وابستگی به چنین نمایشهایی را نیز در زمره المان های عدم استقلالمان قرار دهیم و اذعان داریم که شکل ماهوی تعریف استقلال یک کشور از دیگر کشورها باید همه جانبه و فراختر مورد ارزیابی قرار گیرد تا شعار استقلال طلبی به شکلی واقعی محقق گردد.
امروز یک دختر فرانسوی که نباید به دلایل آن جمله ای که دادستانی آن را عنوان داشته است(«شرايط خاص موكل و مورد رافت اسلامي و ترحم نظامي جمهوري اسلامي قرار گرفتن») آزاد می شد و انسانی بودن دلایل آزادیش بدلیل تناقض برخورد با هموطنانمان کاملا زیر سوال است، قرار است آزاد شود و به کشورش بازگردد و نیز حقی که حق مادران سه آمریکایی برای دیدن فرزندانشان است باز هم بدلایل سیاسی و نه انسانی، به ایشان اعطا شده است و اینها همه در حالیست که برای هیچ ایرانی ای در کشور خودش توسط حکمرانان خودش چنین حقوقی فراهم نشده است. و مرابه یاد داستان های کتابهای تاریخ مان می اندازد که از قانون کاپیتولاسیون می گفت و ... و اینکه چه حقوقی که حکمرانان وقت برای خارجیان و اتباع آنها قائل می شدند و امروز نیز آن رویدادها در حال تکرار است. امروز نیز با توجه به اظهارات خودشان فرانسوی ای در جریان حوادث پس از انتخابات جاسوسی کرده است و آن سه آمریکایی نیز به شکلی مشابه مورد اتهام قرار دارند و اولی آزاد خواهد شد و آن دیگران قرار است مادرانشان را ملاقات کنند و حال آنکه همین ها برای جوانان و زنان و مردانی که نامه نوشتند، اعتراض داشتند و نقد داشتند و هموطن بودند را نیز قائل نشدند و بدین ترتیب تارخ ادامه دارد...


0 نظرات:

ارسال یک نظر