نقدی بر سایت جرس

در حالی که سایت تاثیر گذار و پرتلاش جرس کوچکترین رویدادی را پیرامون رهبران جنبش سبز منتشر می سازد اما به تازگی مصاحبه ای را که سایت روز با زهرا رهنورد (اینجا) انجام داده بود را (در بخش اصلی سایت) انتشار نداده و نسبت به بخشی از آن نیز اصلاحیه ای (اینجا) را برای سایت روز فرستاده است.
نقد حاضر از آنجا قوت می یابد که رویکردها، یادداشت ها و مطالب سایت جرس جهت خاصی را به ذهن ها متبادر می سازد که همسو با حرفها و یادداشت های گرداندگان آن می باشد. سایت جرس برعکس نامش که راه سبز را پیش رویش قرار داده است نقدی را بر نمی تابد و گواهش انتشار نیافتن نقدهایی است که بعضا در سایتهای دیگر درباره شان منتشر می گردد و یا حتی به دستشان می رسد و این در حالیست که خود جنبش نیازمند نقد است و این همان چیزی است که زهرا رهنورد در آخرین مصاحبه اش به آن اشاره نموده و البته در سایت جرس نیامده است.
به نظر حلقه تصمیم گیران سایت جرس که به مانند دیگر رسانه های سبز بخشی از فرآیند آگاهی رسانی جنبش را بر دوش دارند وسعت نظری به اندازه رهبران جنبش ندارند و سلیقه مداری و محدود اندیشی، خطراتی اند که آینده سایت و مسوولین آن را تهدید می کنند. آنجا که موسوی و کروبی و رهنورد سعی در جذب بیشینه افکار و اندیشه ها را در مسیر جنبش سبز دارند (البته تا اینجای مسیر)،‌ اما سایت جرس بیشتر اصلاح طلبان داخل و خارج را پوشش می دهد و در اندک مواردی نیز افرادی همچون فرخ نگهدار که این رویکرد نسبت به حرفهای زهرا رهنورد که تنها مجاهدین را در دایره سبزها ندانسته است نسبت کمتری از سبزها را پوشش می دهد.
رویکرد عمومی جرس برعکس آنچه اعلام می دارد: ''اصل اطلاع رسانی آزاد و ایجاد فرصت برای بیان دیدگاههای متفاوت'' با سبکی که در انتشار خبرها و رویدادها دارد در تناقضی جدی است. به نظر می رسد بیشتر از آنکه سایت جرس در راستای مسیر اعلامی خود یعنی اطلاع رسانی و بیان دیدگاه های متفاوت گام بردارد، هم راستا بودن نوشته ها و خبرها با افکار و نظرات گردانندگان آن را مدنظر دارد که این به تنهایی ایرادی ندارد مشروط به آنکه راستای اعلامی خود را تغییر داده و مسیری نو بر اساس نظریات و تحلیلهای مسوولین آن که لزوما با حرفها و نظرات رهبران جنبش سبز همسویی ندارد اعلام گردد.
 درک و تحلیل شرایط حال حاضر ایران و همراهان جنبش سبز نکته ای است که همواره باید پیشروی مان قرار گیرد و همیشه به یاد بیاوریم که اتفاق و فرصتی تاریخی برای ایران بوده است که در اعتراض به نتایج انتخابات سال گذشته، اصلاح طلب، کمونیست، سلطنت طلب و مذهبی و غیر مذهبی را گرد هم آورد و این همان چیزی است که شاید حتی اشاره مستقیم به آن برای رهبران سبز در داخل کشور آسان نباشد و همان شود که زهرا رهنورد همه را سبز داند جز مجاهدین و موسوی هر که را از حق و قانون دفاع کند را سبز می داند و سایت جرس مطالبی مشابه همین پاراگراف آخر را نیز سانسور می کند که شاید از اتهاماتی از سوی برنامه ۲۰.۳۰ و جمهوری اسلامی به دور باشد... . پذیرش افکار و عقاید مختلف در جرس شاید باید از انتخاباتی نمودن تیم مدیریتی آن و یا پذیرش افرادی جدید در آن آغاز شود که فرهنگ پذیرش نظرات حتی مخالف با جرس نیز مشق شود.


پ. ن: 
(۱) این وبلاگ در این نقد تنها سعی داشته است که نگاهی واقع بینانه را نسبت به موضوع مورد اشاره اش درباره سایت جرس داشته باشد و آمادگی دارد هرگونه نظر و نقدی در این رابطه را انعکاس دهد. وبلاگ در نظر ندراد تلاش و تاثیر بسزای این سایت را نادیده بگیرد و مطلب بالا تنها شاید زنگی است که باید برای گردانندگان سایت جرس به صدا در آید. 
(۲) متن حاضر برای سردبیر سایت جرس نیز ارسال خواهد شد. به نظر همچون گذشته این مطلب نیز در سایت مورد اشاره انتشار نیابد که این موضوع، نقد را منتفی نساخته و هر رسانه ای مخاطبین خود را دارد.  
(۳) سایت جرس هیچگونه مانوری در باب این آخرین مصاحبه زهرا رهنورد نداده است و تنها آن را در بخش کمتر مورد توجه سایت (بخش مهمان) انتشار داده است و حال آنکه به آن نقد نیز داشته است. این نوع توجه به مصاحبه بهانه ای شد برای نقد بر رویکرد عمومی سایت جرس. 


0 نظرات:

ارسال یک نظر